Tapamme katsella televisiota on kokenut viime vuosina suuren muutoksen. Perinteinen TV on saanut rinnalleen maksullisia suoratoistopalveluita ja erilaisten näyttöjen kautta tapahtuva katselu on lisääntynyt huomattavasti. Kysymys kuuluukin: onko TV-mainonta varteenotettava mainostustapa vuonna 2022? Meidän mielestä kyllä, sillä “Vanha kunnon” televisio löytyy lähes jokaisesta kodista ja tavoittaa suomalaisista jopa 85 prosenttia viikossa. TV:n aika ei ole siis ohi, vaikka joku sitä saattaisi luulla. Ei todellakaan, TV:tä katsottiin vuonna 2021 keskimäärin 2 tuntia ja 43 minuuttia päivässä! Kun mukaan luetaan suoratoistopalvelut niin ruutuaika oli 3,5 tuntia päivässä! Se on runsaasti laadukasta mainosaikaa niille, jotka sen haluavat hyödyntää.
TV:ssä mainos nähdään ja muistetaan
Videomainonta televisiossa on tutkitusti tehokasta. Se yhdistää äänen ja liikkuvan kuvan tunteita herättäväksi kokonaisuudeksi, joka kantaa jääkaapillekin asti. Tekniikan kehittyessä kotikatsomotkin ovat parantuneet ja isolta ruudulta katsottuna mainos jättää vahvan muistijäljen, jonka vaikutus kestää pitkään. Jos olet elänyt 90-luvulla niin saatat ehkä muistaa miehen nimeltä Simo, jolla oli vaatehuone? Simon Vaatehuoneen mainokset ovat jääneet elämään tähänkin päivään ja esim. Kummeli on parodioinut Simoa omalla versiollaan. TV-mainonta viihdyttää ja puhuttaa, niin keskusteluissa kuin sosiaalisessa mediassa, jopa vuosien päästä.
TV-mainonnan vahvuus on ehdottomasti laajojen massojen nopea tavoittaminen ja vahva huomioarvo. TV-mainos toimii tehokkaana brändin tunnettuuden kasvattajana, ja soveltuu loistavasti niin myynnin lisäämiseen kuin asiantuntijuuden nostamiseen. TV-mainonta on myös luotetuin tapa mainostaa ja se tarjoaakin brändeille turvallisen mediaympäristön laadukkaiden sisältöjen yhteydessä.
Miksi TV-mainonta?
Laaja tavoitettavuus
Tarkka kohdentaminen
Turvallinen mediaympäristö
Suuri huomioarvo
Korkea tuoton sijoitus
TV:n ROI oli 71% vuonna 2018
Monikanavaisuus on mahdollisuus
Suoratoistopalveluiden, kuten Nelosen Ruudun ja MTV Katsomon suosion nousu on siirtänyt TV:n katselua yhä enemmän verkkoon. TV-ohjelmia katsotaankin erilaisilla laitteilla nykyään ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaalisen videomainonnan suurimmat edut suoratoistopalvelussa edellä mainittujen lisäksi ovat: mitattavuus, kohdennettavuus ja mainosten 100% loppuunkatselu. Lisäksi asiakasta voidaan aktivoida suoraan verkko-ostoksille. Suoratoistopalveluissa mittausdata perustuu palveluun kirjautuneisiin käyttäjiin, jolloin se on hyvin luotettavaa ja läpinäkyvää.
Miksi et sitten mainostaisi vain suoratoistopalvelussa?
Otetaan juttuun mukaan käsite Total TV. Total TV termillä tarkoitetaan mainostamista tavallisen television lisäksi myös suoratoistopalvelussa. Total TV:n avulla hyödynnät TV-mainonnan ja digitaalisen mainonnan parhaat puolet ja tavoitat laajasti potentiaalisia asiakkaita. Monimediaiset kampanjat ovat tutkitusti toimivia ja mitä useammassa mediassa mainoksesi huomataan sen tehokkaammin se vaikuttaa. Käyttämällä molempia saat parhaan hyödyn kampanjallesi.
Yhteenveto
TV-mainonta on edelleen varteenotettava ja tehokas tapa kertoa yrityksesi tarinoita sekä tehdä tuloksellista markkinointia. Yhdistämällä kampanjaan digitaalisen videomainonnan suoratoistopalveluissa tavoitat laajasti myös nuoret sekä ihmiset, jotka eivät katso televisiota. TV-mainonnalla kasvatat myyntiä sekä lyhyellä, että pitkällä aikavälillä ja mainoksesi näkyvät aina turvallisessa ympäristössä laadukkaiden sisältöjen yhteydessä. TV voi hyvin nyt ja tulevaisuudessa.
Pro tip: Jos TV-kampanjaa on tarkoitus laajentaa sosiaalisen median kanaviin, niin kannattaa tuottaa erilliset sisällöt televisioon ja verkkoon. Sosiaalinen media ja televisio ovat erilaisia alustoja ja niissä toimivat erilaiset sisällöt. Tuotantoprosessi on melko samanlainen ja sisältö voidaan kuvata samalla kertaa.
Lähteet: Finnpanel, MTV Spotti, Sanoma, Screenforce
Kiinnostaisiko videomainonta?
Videomainonnan mahdollisuudet yritysviestinnän ja -markkinoinnin työkaluna ovat monipuoliset. Meillä lähtökohta ja ydin on laadukas sisällönsuunnittelu ja linjakas videotuotanto.
Lisää samanlaisia uutisia: